Friday, August 12, 2011

Memperkenalkan.....Usah Menangis Sayang

Salam semua, saya sangat2 happy sebab setelah begitu lama menunggu akhirnya bby baru saya sudah siap untuk dijual di kedai2 buku untuk tatapan peminat2 novel ALAF 21 khususnya. Kalau nak tahu, sinopsis belakang novel adalah seperti di bawah ni...

Sinopsis: ‘Berkorban apa saja. Harta ataupun nyawa. Itulah kasih mesra. Sejati dan mulia.’

Bagi Hartini, berkorban apa saja demi Isma, sahabat baik dunia dan akhiratnya, dia sanggup melakukannya. Tetapi berkorban untuk berkongsi kasih dengan bekas suami Isma menjerat batinnya… menyesakkan nafasnya. Dia tidak sanggup, malah jauh sekali bercinta dengan lelaki itu sedangkan dia sudah punya pilihan hati. Isma merayu dan terus merayu agar Hartini menerima bekas suaminya, Syed Imran setelah dia diceraikan dengan talak tiga. Dia akui silap dan sikapnya yang cemburu buta mengakibatkan suaminya terlepas melafazkan kalimah itu, sedangkan mereka bagaikan pasangan merpati dua sejoli selama ini.

Ah, berat sungguh permintaan itu! Hartini buntu memikirkannya. Bagaimana dia harus berterus terang dengan Faizul yang dicintainya dan emak di kampung? Sekiranya dia mengahwini Syed Imran, adakah pengorbanannya itu berbaloi? Ya, dia harus nekad. Demi kasih sayang terhadap sahabat sejati, dia sanggup menjadi isteri Syed Imran, tetapi statusnya itu hanya di atas kertas tanpa pengetahuan orang lain. Faizul terpaksa ditinggalkan dalam diam.


hmmm....baca sinopsis je mcm dah boleh bayangkan tema cerita ni kan. Ada tema cinta, tema sahabat sejati, tema pengorbanan, sedih dan sebagainya. Macam-macam isu ada kat dalam ni.

Saya memang suka menulis cerita cinta dan saya rasa pembaca begitu juga kan. Actually, mula2 saya ingat nak buat sad ending untuk cerita ni, tapi bila difikirkan semula, saya tukar sebab saya nak pembaca tersenyum gembira dan bukannya mengeluh sebab hero/heroin meninggal kan. Sebab saya sendiri pun tak suka juga kalau pergi tengok movie yang diakhiri dengan sad ending ni. So...kita kena ikut kehendak pembaca, apa yang mereka suka dan tak suka kan.

Okeylah....selamat membaca ye. Harap2 ada komen yang membina nanti.

3 comments:

Isumaru said...

congrats! nnt wan cari kat kedai. haha

::dyeelanurr:: said...

salam kak Aini..bru je hbis bc nvl akak nie..best sgt jln citenyerr..keep it up!!!

Unknown said...

salam..kak,,novel sandaran hati tak nk buat smbungan ke????sbb part farhan dgn amalia lps kawin tu mcm sikit sngt..klu nk smbung buat tntg rashid balas dendam kat kluarga farhan ka!!!sbb cite best sngt....
##p/s:sy cuma bg cdgn je klu2 akak nk wat smbungn..peace..:)