Tuesday, June 24, 2008

TANAH MELAYU

Saya memang tidak pandai berbicara mengenai politik atau isu-isu panas begini. Tetapi dari masa selepas pilihanraya ke-12 yang lepas sehingga kini, hati ini rasa begitu gelisah lebih-lebih lagi apabila pelbagai isu hangat dan mengejut sering dipaparkan di dada akhbar dan media massa. Kemenangan tipis UMNO, kemenangan mengejut pembangkang di lima buah negeri iaitu Perak, Selangor, Kelantan, Pulau Pinang dan Kedah. Kenaikan harga minyak dan barang-barang keperluan lain. Pergolakan politik yang hebat dan permusuhan dan kecaman antara Tun Mahathir dan Pak Lah. Tindakan Tun Mahathir keluar dari UMNO dan berbagai-bagai lagi. Memang panas sehingga saya tidak betah untuk duduk dengan selesa. Bimbang dengan negara Tanah Melayu yang sememangnya milik orang-orang Melayu tetapi kaum lain mula menuntut hak sama rata walaupun mereka sedar (atau pura-pura tidak sedar) bahawa mereka dahulunya hanyalah pedangang di tanah melayu ini. Saya menyokong ucapan Yang Mulia Raja Dr. Nazrin Shah mengenai keadaan orang Melayu di Malaysia ini. Memang saya akui amat sedih melihat orang-orang Melayu di Malaysia sekarang ini yang majoritinya adalah orang Islam. Orang Islam bermusuhan dan kata mengata di antara satu sama lain dan berpecah belah. Sikap ini sebenarnya merugikan orang Melayu sendiri terutamanya dalam pilihanraya yang akan diadakan. Akhirnya nanti saya bimbang Malaysia ini akan jatuh ke tangan orang bukan Melayu yang memang kita tahu sedang menunggu-nunggu saat-saat itu terjadi.
Orang-orang Cina walau tinggal di Malaysia, mereka akan tetap bergabung dengan orang-orang Cina. Saya rasa kesannya sudah mula kelihatan di dalam pilihanraya yang ke-12 yang lepas. BN kalah kerana ramai orang Cina yang menyokong DAP iaitu parti yang majoritinya adalah untuk orang Cina dan mereka memperjuangkan nasib orang Cina dan orang Cina yakin DAP akan dapat melindungi hak mereka di Malaysia ini.
Sekarang ini orang Melayu telah berpecah kepada 3 kumpulan politik. UMNO, PAS dan KEADILAN. Bukalah mata wahai semua orang Melayu. Jika anda terus begini, maka tidak mustahil satu hari nanti negara kita akan jadi seperti negara Singapura. Dimiliki dan diketuai oleh orang Cina dan orang Melayu pula merempat di tanahair sendiri. Renungkanlah dan bayangkanlah jika ini terjadi. Apa yang akan terjadi pada anak-anak kita di masa hadapan? Takkan kita sanggup membiarkan mereka menderita dan hidup miskin di Malaysia sedangkan tanahair ini memang milik kita dan kita yang perlu mentadbirnya?

Fikir-fikirlah. Orang Melayu mesti bergabung dan kukuhkan semula benteng pertahanan kita. Orang lain boleh berjanji macam-macam seperti manifesto pilihanraya yang dibuat oleh pembangkang sebelum ini tetapi perlaksanaannya mengapa sehingga kini belum dilaksanakan? Kita bimbang, jika janji hanya tinggal janji. Dan yang merana adalah orang Melayu kerana hanya mampu melihat sahaja kejayaan demi kejayaan yang orang luar raih di tanahair kita sendiri.

1 comment:

Isumaru said...

itulahhh

ada juga terpikir ttg perpecahan tu
politik ni terlalu memecahbelahkan~