Friday, August 21, 2009

AHLAN WA SAHLAN RAMADHAN

Assalamualaikum kepada semua pembaca blog ini atau secara tidak sengaja tersinggah di sini. Alhamdulillah....kita sepatutnya bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurniaNya kita diberi lagi peluang dan kesempatan untuk bersama-sama menyambut bulan Ramadhan yang mulia ini. Alhamdulillah juga kerana ALLAH (s.w.t) memberikan kita kekuatan iman, kesihatan rohani dan jasmani serta ketenangan fikiran untuk kita menjalani hari-hari mendatang dengan lebih baik untuk sentiasa mengingati ALLAH.

Bulan Ramadhan sesungguhnya banyak memberi pengajaran kepada umat Islam. Selain dari meningkatkan keimanan kita kepada ALLAH, dalam masa yang sama kita juga akan dapat merasa bagaimana siksanya hidup tanpa makanan seperti yang dialami oleh penduduk-penduduk di negara lain yang ketandusan bekalan makanan. Kita perlu banyak muhasabah diri kita sendiri dan merenung ke belakang, ke arah kehidupan yang telah kita lalui, amalan yang telah kita lakukan dan dosa-dosa yang telah banyak kita lakukan.

Maafkan saya, saya bukan seorang guru agama, bukan seorang ustazah tapi saya adalah seorang manusia biasa yang bercakap ikhlas dari hati saya. Apa yang saya tuliskan adalah apa yang saya fikirkan sekarang ini. Saya juga manusia yang banyak melakukan dosa. Dengan menulis begini, saya juga sebenarnya ingin mendidik hati saya sendiri agar lebih mendekati ALLAH, agar lebih kuat berusaha menjadi seorang yang lebih baik, agar sentiasa mematuhi perkara-perkara yang diwajibkan oleh agama Islam dan meninggalkan terus larangannya.

Pembaca-pembaca sekalian, maril;ah kita sama-sama berusaha. Saya, anda, kawan-kawan, kaum keluarga, anak-anak...kita adalah makhluk ALLAH yang sangat kerdil. Bersyukurlah....jika kita hidup senang, jangan lupakan orang yang susah. Jika kita hidup susah, jangan sesekali bersangka buruk pada ALLAH kerana ia mungkin satu ujian kepada kita.

Sekian dulu. Wassalam.

1 comment:

JHaZKiTaRo said...

bagusnye entry ni.. menginsafkan.. anyway, salam ramadhan dari penuntut di bumi Eire.. blog hopping.. rajin2, lompat laa ke blog hamba.. :)